Zomervakantie

De laatste week van het schooljaar staat in het teken van de overgang.

Het buurtschooltje wordt weldra gedegradeerd tot herinnering, weggemoffeld onder het vrolijke lappendeken van de nakende zomervakantie. Het eerste leerjaar wenkt en deze week mogen Fenne en zijn vrienden al een kijkje gaan nemen naar wat hen in september te wachten staat. Zijn generatie zou het een ‘trailer’ durven noemen.

De nieuwe schoolpoort is de toegangshaven naar een zee van beton. Weg met de zandbak. Geen grasveldje meer. Onder mijn zolen bevinden zich dezelfde universele betondallen waar ik en duizenden voor mij hun knieën aan schaafden. Fenne kijkt amper om en verdwijnt in de massa, op zoek naar zijn vrienden, op zoek naar het leven.

Terwijl ik de indrukken op mij af laat komen, passeert mij een allerschattigst blond krullenkind. Ze zucht opzichtig en spreekt luid tegen niemand in het bijzonder.

– ‘pfff, ach nee, de kleuters!’

Op elke andere dag zou ik dit grappig vinden.

Vandaag niet.

Vandaag koester ik de illusie dat ik nog minstens twee maanden vader van een kleuter ben.

foto-589

Geef een reactie

