Uitgesteld

In de voormiddag heb ik de tweejaarlijkse prijs voor cultuur van de gemeente Lede in ontvangst genomen. In de namiddag heb ik het hoofd van mijn vriend kaalgeschoren. Het eerste feit is een rechtstreeks gevolg van wat ik schrijf. Het tweede een noodzakelijke maatregel om de bijwerkingen van zijn medicijnen voor te zijn. U weet wel. De Ziekte. Nooit heb ik relativeren zo tastbaar aangevoeld als vandaag. Fierheid werd op rauwe wijze aan de kant geschoven door de banaliteit der dingen. En toch weiger ik mij vrijblijvend neer te leggen bij de schijnbare nutteloosheid van alles wat in de schaduw van de onrechtvaardigheid van het noodlot gebeurt. Dat wèl doen zou immers impliceren dat we ieder geschreven woord, elke gespeelde muzieknoot, iedere penseelstreek, kortom alle samengebalde vormen van kunst die in loop van de geschiedenis gecreëerd werden, direct kapot zouden moeten relativeren. Alle schoonheid zou onherroepelijk gereduceerd worden tot restafval van het leven. Als ik mijn vriend ook maar een beetje ken, zou hij mij bij die gedachte voor gek verklaren.

Een tijdje geleden schreef ik ‘Het Vertrek’; een toneelstuk over een man die niet kon omgaan met het feit dat zijn echtgenote aan De Ziekte ten onder was gegaan. Mijn vriend speelde de hoofdrol in dat stuk. (U merkt dat het noodlot over een cynisch gevoel voor humor beschikt.) Het plan bestond om ‘Het Vertrek’ een tweede reeks opvoeringen te geven in het nieuwe cultuurcentrum van ons dorp. Om evidente redenen kan dat natuurlijk niet doorgaan. Maar ik voel dat het slechts uitstel is. Ik wéét dat ik dat hoofd niet voor niets heb kaalgeschoren. 2014 wordt een jaar van vechten. Misschien met vallen, maar zeker met opstaan. 2015 wordt het jaar van de feniks. Dan speelt mijn vriend de splinternieuwe pannen van het dak van GC De Volkskring. Zo hard dat ik hem op mijn beurt kan voordragen als kandidaat voor de volgende cultuurprijs. Dat zijn we mekaar en de schoonheid van het leven verplicht. Wie de prijs wint, is van ondergeschikt belang. De échte overwinning is op dat moment al binnen. We spreken elkaar op de uitreiking?

haar

Geef een reactie

