X.

Onderstaande column verscheen als opiniestuk in De Morgen van 17/11/2014

‘Wij zijn een burgerrechtenbeweging die de nieuwe demografische realiteit complexloos omarmt en die strijdt tegen alle vormen van discriminatie op basis van afkomst, religie, sociaal-economische positie, gender, klasse of nationaliteit.’

Zo staat het letterlijk te lezen in de visieverklaring van Movement X, de beweging die samen met woordvoerder Dyab Abou Jahjah vandaag de oorlog verklaart aan de stereotype versie van Zwarte Piet. Zou het deze keer lukken om het debat van Nederland naar Vlaanderen te loodsen? Couldn’t care less, maar het zou wel eens een levensvatbare poging kunnen zijn. Louter het feit dat net Abou Jahjah de zwarte kat de bel aanbindt is voor velen waarschijnlijk al voldoende om in een Franse colère te schieten. Een controversieel man die een controversieel punt aansnijdt; er is al voor minder met kilo’s virtuele stront gesmeten.

Voor alle duidelijkheid: mijn eigen zoon spreekt reeds lang niet meer over Zwarte Piet. Hoofdpiet, turnpiet, knutselpiet, grappenpiet, kookpiet en andere versmurfte versies van de heilige entourage hadden reeds langer, haast zonder dat ik er erg in had, de plaats ingenomen van het stereotype ‘slaafje’. Ik blijf dus geloven dat, mocht de strijd tegen de (toegegeven) koloniale versie van Piet niet zo verkrampt en uitbundig gevoerd zijn, de karikaturale krullenbol met gouden oorringen op termijn vanzelf vervaagd zou zijn. Hipheid overschreden, vervaldatum bereikt, commerciële mogelijkheden te beperkt. Laat ons eerlijk zijn: in realiteit draait het hele kinderfeest duizend keer meer rond the color of money dan rond de kleur van Piet. Ik zou het hele gebeuren dus liefst aan mij voorbij zien gaan hebben. Helaas wordt die luxe mij vandaag door vurige voor- en tegenstanders, waaronder nu dus ook MvX, niet meer gegund.

Aanvankelijk werd ik geprikkeld door de idee van de bruggen bouwende groep die MvX zou kunnen zijn. Een verenigde kreet van gediscrimineerde minderheden klinkt altijd luider dan wat losse stemmen die verloren gaan in de populistische wind die vandaag tegen orkaankracht door onze contreien waart. In een online discussie met MvX sympathisanten (waaronder Abou Jahjah zelf) stelde ik de vraag waarom seksuele geaardheid niet expliciet werd opgenomen in het lijstje. Volgens mijn (niet wetenschappelijk onderbouwde) overtuiging bestaat de discriminatie top-3 nog steeds uit 1) huidskleur 2) religie en 3) seksuele geaardheid. Reden genoeg toch om die bronzen medaille ook de stem te geven die ze verdient? Aanvankelijk werd mij gewezen op het feit dat ‘gender’ letterlijk in de tekst was opgenomen. Alleen slaat dat begrip natuurlijk enkel op geslacht en is genderdiscriminatie in de praktijk gewoon een hippe term voor seksisme. De online discussie stierf een stille dood. Ik werd door een paar personen verweten een homovriendje te zijn, en daar hield het op.

In mijn ogen dient MvX een nobel en noodzakelijk doel. Iedere vorm van discriminatie verdient het om vurig bestreden te worden. Alleen moet je niet met de vlag van de overkoepelende burgerrechten gaan zwaaien wanneer je het vertikt om één van de meest prominente vormen van discriminatie, na herhaaldelijke vraag van verschillende mensen, mee op te nemen in je manifest, louter omdat (of dat vermoed ik toch) dit slecht verteerd zou worden door een aanzienlijk deel van je potentiële achterban. Movement X is, naast een verdienstelijke en wervende gedachte, ook een gemiste kans. Een gemiste kans om verzamelde minderheden eindelijk eens tot een krachtige factor te bundelen. Door omfloerst maar bewust een doelgroep te weren, vreet je niet alleen aan je eigen geloofwaardigheid, je maakt plots ook deel uit van het probleem dat je zelf bestrijdt. Wanneer alle boegbeelden van MvX even vurig en publiek ten strijde trekken tegen homohaat als tegen racisme in de vorm van een gemediatiseerd symbool als Zwarte Piet, koop ik mij een lidkaart. Tot op dat moment ga ik er van uit dat MvX eigenlijk niets meer is dan het hippere, provocatieve broertje van pakweg Kif Kif.

O, en mocht u de neiging voelen om onder deze opinie een racistische of polariserende shitstorm te ontketenen, hou u dan alstublieft even in en begeef u kalm maar kordaat naar een online forum waar die praktijken meer geapprecieerd worden.

Keuze zat, zou ik zo zeggen.

lettre-x

Geef een reactie

