Zelfvertrouwen

Het menselijk zelfvertrouwen is geen spier. Helaas. Spieren vallen te kweken, je kunt ze laten groeien in zorgvuldig samengestelde potgrond op basis van arbeid en volharding, bemesten met training en doorzettingsvermogen. Zelfvertrouwen echter is als een bord puree in de schoolkantine; wat je krijgt is afhankelijk van een combinatie van factoren. Jouw plaats in de schuifelende rij, het gemoed van degene die de pollepel hanteert, het puppygehalte van je ogen, de kookvastheid van de aardappel. De ene krijgt een grote schep. De andere wordt getrakteerd op het resterende, hard geworden schraapsel, vastgekoekt op de rand van de inoxen kuip die drijft in een bain-marie gevuld met door kalk aangetast water. Zwijg mij van workshops die het zelfvertrouwen moeten opkrikken. Ik heb ze doorlopen; de grensverleggende oefeningen, de rollenspelen, de assertiviteitsbullshit. Nooit iemand beter van geworden. Behalve dan de opportunist die de workshop factureert en de bedrijfsleider die ze nadien op zijn beurt als aftrekpost inbrengt. Verder enkel houterig gehannes en goedkoop gegrinnik wanneer Linda met de brede boezem de ontevreden klant moet spelen en Jos de scheefpoeper gestalte geeft aan de klantvriendelijke medewerker. Linda verliest er waarschijnlijk haar laatste restje reeds gehavend zelfvertrouwen door, Jos was sowieso al ruimer bedeeld dan goed voor hem en haar was. Het is vanuit deze bevindingen dat ik spijt heb dat ik een welbepaald boek heb gelezen. Woesten. Auteur: Kris Van Steenberge. Gewonnen prijzen: Debuutprijs, De Bronzen Uil, Lezersprijs van Het Betere Boek. Daar waar ik literaire prijzen vaak beschouw als waarschuwing om het betreffende werk vooral niet te lezen, liet ik mij deze keer graag overtuigen door een bevriende lees- en schrijfmachine van vlees en bloed. Merci Hilde S. Bladzijde na bladzijde van genoten. Gouden tip. Echt wel. Tenzij je natuurlijk, zoals ik, over een aantal maanden zelf debuteert met je allereerste roman. In dat geval is zelfvertrouwen een schip en Woesten een torpedo.

woesten

