Cinema Royal

Ook al is het zwart al een beetje afgebleekt en neigt het rood bij zonsondergang eerder naar oranje, toch lijkt het mij een mooi moment om mijn tricolore nog eens boven te halen. Want, hallelujah in het kwadraat, het leven van wijlen koning Boudewijn wordt verfilmd! In kleur en al. Vermoedelijke doelpubliek: koning Filip, een twintigtal slotzusters in Opgrimbie, de harde kern van Okra en uiteraard Marie-Madeleine Van Boxtael uit Bachten de Kupe (de enige vrouw ter wereld die alle koninklijke koekendozendeksels van Delacre van 1879 tot 2015 in haar bezit zou hebben.)

Maar wat heeft een film in dit specifieke geval meer te bieden dan anderhalf uur staren naar een oud muntstuk van twee euro? Waarom gebruik maken van bewegende beelden bij een document over een man wiens meest besproken politieke daad erin bestond buiten westen te zijn? Ik heb er lang over nagedacht. Diep en grondig. Enkel door uitsluiting kwam ik dichter bij mijn doel. Want wat werkt er tegenwoordig nog op het grote scherm? Actie en erotiek, toch? Bloed en borsten! In het eerste geval hadden de filmmakers natuurlijk beter voor nonkel Leopold II gekozen, de man die de Congolezen beschaving bracht, en dat enkel in ruil voor wat rubber en een paar lichaamsdelen. Maar de film gaat, dubbelcheck, onherroepelijk over koning Boudewijn. En dus blijven enkel de borsten over. Volgens mij is het enige mogelijke motief dan ook: seks! Het grote publiek wordt binnenkort getrakteerd op een royale blik tussen de lakens van Laken. Zeg niet dat u het van mij gehoord hebt, maar Danny Fabry Jr. speelt Boudewijn, Hot Marijke kruipt in de huid van Fabiola en Jan Verheyen regisseert (zijn we meteen verzekerd van de obligate happy end). Ikzelf wacht ongeduldig op de dvd-release. Het feit dat ik al jaren geen dvd-speler meer in huis heb, speelt hierbij uiteraard geen enkele rol.

cinema

