Gemberthee en olifantenkloten

De herinnering aan mijn grootmoeder overvalt mij. Ze zit op de rand van het bed dat al jaren deel uitmaakt van de woonkamer. Haar onderbenen zijn ontbloot; een surrealistisch schilderij van purperen vlekken en paarse aders op een canvas van haast doorzichtig perkament. Ze wrijft brandnetels op het resterende vlees rond haar broze knoken. Dat helpt tegen ‘de reumatis’ en is goed voor het bloed. Op haar nachtkastje staat een lichtbruine stenen kruik. Jenever uit de tijd dat jenever enkel het voorvoegsel graan- verdroeg. Dat helpt tegen ‘de valling’ en ge slaapt daar goed van. Ze is 150 geworden. Of zo zag ze er op het laatste toch uit. Het is bij deze bewezen: 150 wordt ge op een strikt dieet van brandnetels en graanjenever.

De laatste maanden zie ik op mijn Facebooktijdlijn steeds vaker links verschijnen die doorverwijzen naar pseudowetenschappelijke artikels over het nut van gemberthee en geraspte olifantenkloten in de strijd tegen kanker. De farmaceutische wereld zou ook geïnfiltreerd zijn door het nageslacht van Ebenezer Scrooge. Big Pharma maakt ons ziek met chemtrails en verkoopt ons nadien de remedie. Tegen woekerprijzen, dat spreekt voor zich. Twee klikken verder vind je penisverlengingen aan democratische prijzen en kan je een geheime fotoreeks bekijken van de dissectie van iets dat verdacht hard op Donatella Versace lijkt. Uitgevoerd in een kelder in Roswell of zo. Je kunt er ook lezen dat de Nintendo Game Boy reeds in 1442 werd uitgevonden door de Inca’s. En dat terwijl een soortgelijke en al even wetenschappelijk gefundeerde site beweert dat de Game Boy door een buitenaardse beschaving geschonken werd aan de Inuit. Die beschaving heeft ons uiteindelijk verlaten toen duizenden Eskimo’s in opstand kwamen omdat ze liever een ijsbeer zagen als hoofdrolspeler in Donkey Kong.

Alle gekheid op een medicinaal zoethoutstokje: ik geloof dat er kruiden zijn die geneeskrachtige eigenschappen bezitten én ik geloof dat veel farmaceutische bedrijven geldmachines zijn die eerst naar hun aandeelhouders kijken en dan pas naar uw en mijn gezondheid. Maar ik geloof niet dat vier tassen gemberthee, aangelengd met vijf druppels cannabisolie en een eetlepel zweet van een Siberische sjamaan het wondermiddel zijn tegen kanker. Ik vind het zelfs misdadig gevaarlijk om hopeloze mensen die ‘waarheid’ als zaligmakend voor te schotelen. De geldhonger en graaicultuur die onze voedselproductie en de medische wereld negatief beïnvloeden zijn een realiteit en verdienen een verscherpte focus. Maar stop alstublieft met het delen van zogenaamd wetenschappelijke lulkoek die het werk en de geloofwaardigheid van gedreven wetenschappers in hun niet aflatende zoektocht naar medische doorbraken ondermijnt. Dit gezegd zijnde ga ik een glas witte limonade aanlengen met twee klontjes suiker. Volgens mijn overgrootmoeder is dat het meest gezonde middel tegen hevige dorst. En die is tenslotte geheel gehydrateerd 150 of zo geworden.

Dimitri Verbelen

