Stem van de reiziger

Wegens een spontane vakbondsactie zal de trein van 07u06 richting Brussel vandaag uitzonderlijk niet rijden.

Het is niet dat een beetje treinreiziger daar nog van opkijkt. De ene zucht, de andere vloekt. Het overgrote deel van de tijdelijke perronbevolking haalt de schouders op. Gewenning is een vies ding. Gegijzeld door de spoorbonden, en dat vijf dagen voor hun aangekondigde algemene staking. Ik gebruik het begrip ‘gegijzeld’ niet lichtzinnig. Ik heb het vier keer getypt en opnieuw gewist alvorens ik uiteindelijk besloot om het toch te laten staan. Want dat is het. Een spontane, onaangekondigde staking is een gijzeling. Het getuigt van nul respect voor de reiziger wiens begrip gevraagd wordt, wiens belangen mede gebruikt worden als argument om de actie te rechtvaardigen. Opnieuw en opnieuw.

Online laaien de discussies weer op. Pro en contra. Dezelfde argumenten, dezelfde retoriek. Misschien een spikkeltje meer onderlinge haat dan de vorige keer. De kloof wordt enkel dieper. Het splijt het land op meer fronten dan enkel dat van het openbaar vervoer.

Ik weet dat ik met dit schrijven mensen achter mij krijg die ik niet achter mij wil krijgen. Ik geloof in vakbonden. In rechten en de strijd om die te behouden. Maar ik geloof niet in dit soort guerrilla-acties die in de praktijk enkel mensen treffen die medestanders zouden kunnen zijn. Sterker nog, ik geloof dat de vakbonden van vandaag hun eigen grootste vijand kunnen zijn.

Ik weet dat ik mensen tegen mij ga krijgen die beweren dat ik beter wat meer solidariteit zou tonen. Tegen hen zeg ik: tijdens mijn dertig jaar als pendelaar heb ik al veel solidariteit opgebracht. Ik heb verlofdagen opgeofferd, ik heb betaalde alternatieven gezocht terwijl mijn betaalde abonnement nutteloos in mijn zak bleef zitten. Ik zou niet eens weten over hoeveel dagen of over hoeveel geld ik spreek. Maar het is aanzienlijk, dat geef ik u graag mee.

Ik spreek hier zonder politiek motief, enkel als reiziger. Omdat wij ook een stem verdienen in dit debat. Omdat wij, los van wie ook verantwoordelijk is, waarschijnlijk de meest bespuwde klanten zijn van heel deze vierkant draaiende tricolore schotelvod.

Bedankt voor de zoveelste fluim, beste spoorbonden, beste politici.

Wij danken u voor uw begrip. Alweer.

D!

spoor

 

