Bakkes! in het park

Eerst een boterham ‘op den bureau’, waarvan een niet onaanzienlijk deel tussen het klavier belandt, daarna Boterhammen in het Park. Gratis en voor niks. Waar vind je dat nog tegenwoordig? In het Warandepark te Brussel dus. Multitalent Wannes Cappelle bracht zijn Zesde Metaal mee. Ik mijn bereidwillige oren. De zon gomt de lijktint van een paar schijnbaar verloren gelopen ambtenaren weg. Zoals zo vaak het geval is, komen de meeste mensen gewoon om er te zijn. Dat zijn is het hoofddoel geworden. Een selfie of drie, een foto van het podium. Passend filtertje erop en de druk is van de ketel. Vanaf nu kan er gebabbeld worden. En gedronken. En gebabbeld. En eventueel ook nog wat gedronken, ’t Is tenslotte Nie voe kinders. Pas op, ik ben daar zelf ook allemaal niet vies van. Integendeel. Maar naar optredens ga ik doorgaans voor de muziek en de teksten. Sorry, ik weet het, het ligt aan mij.

Je zou kunnen denken dat ‘gratis’ de enige oorzaak is. Helaas, ook bij duurbetaalde concerten rukt het fenomeen verder op. Wat mij keer op keer verbaast; als je dan toch graag heel het optreden door praat (en liefst heel luid want ze horen je zo moeilijk door die muziek), waarom geef je dan in godsnaam pakweg €50 uit aan een ticket? Voor €50 gooi je vaak 25 pinten of meer door je keelgat in een etablissement waar je met een gerust hart mag roepen. Lijkt mij echt een schoolvoorbeeld van een win-win situatie. Want geef nu toe, een Channel Zero overstemt al gauw vijf kwart wei gewauwel, maar een West-Vlaamse singer-songwriter (ondanks de inspanningen van Gerrit Callewaert en de familie Welvaert van nature niet eenvoudig te verstaan) die Frank Vandenbroucke probeert te reanimeren tijdens een gevoelig nummer als Ploegsteert, heeft het echt wel moeilijk tegen een peloton dorstige, babbelzieke keelgaten. Dat draagt misschien een meter of tien ver maar ontaardt al snel in een chasse patate. Wat uiteraard heel jammer is. Ik stel dus voor om vanaf nu naar een optreden te l-u-i-s-t-e-r-e-n en pas daarna ons leven te vertellen. Maakt het trouwens stukken makkelijker om beide te verstaan. Willen we dat zo afspreken? (vrij naar Lydia Protut, hoofd administratie Cynalco Medics)

Met de grootste dankbaarheid,

D!

zesde metaal boterhammen

