Joke, stop toch met … euh (ach, stop gewoon met alles)

Stel u voor: morgen verklaart de regering dat ze een charter met stappenplan heeft opgesteld om longkanker de wereld uit te helpen. Beeld u zich tegelijkertijd even in dat een minister uit diezelfde regering vijf dagen later laat weten dat ze 15 miljoen gaat investeren om roltabak te promoten. Lijkt behoorlijk idioot, niet? Wel, Joke Schauvliege presteert het om dit soort boodschappen met de glimlach te brengen.

Historisch gebeuren op 4/10 te Parijs: (De historiek zit hem vooral in het feit dat Europese ministers überhaupt tot een besluit komen) de EU keurt met een versnelde procedure het klimaatakkoord van december 2015 goed waarin bepaald wordt dat de opwarming van de aarde beperkt moet worden tot 1,5 à 2 graden. Op dit moment moeten de verschillende lidstaten nog allemaal apart hun zegje doen. Ook België moet nog ratificeren. Snel gaat dat niet, wetende dat in onze postzegel zes (6!) parlementen over die materie gaan. Ik zie Hot Marijke nog eerder aartsbisschop worden dan dat België de wereld redt.

Onze Vlaamse minister van omgeving, landbouw en milieu; de weledele Joke Schauvliege pakt op haar twitteraccount fier uit met deze beslissing. Vijf dagen later laat de boomzaag van Evergem even fier weten dat de EU 15 miljoen gaat investeren in de promotie van rundsvlees. Ik herhaal: de promotie van rundsvlees. Nu, ik begrijp dat Joke naast natuur ook landbouw onder haar vleugels heeft en dat ook dat deel van haar bevoegdheid aandacht verdient. Gelijktijdig investeren in natuur en duurzame landbouw zou een match made in agriculture heaven kunnen zijn. Maar dat is buiten Joke gerekend. De gemiddelde Belg speelt al zonder extra promotie graag een kip of dertig en een varken of drie naar binnen, toch moeten er nog affiches bijgedrukt worden waarin de burger aangeraden wordt daar nog een koe of zeven aan toe te voegen. Begrijp mij niet verkeerd: ik eet mijn steak liefst saignant, gegrild en met een weinig fleur de sel als enige opsmuk. Ik besef wel dat ik deze gewoonte best beperk. Zowel voor mijn eigen gezondheid als die van de mooie bol onder mijn voeten. Ik wissel het eten van vlees af met vegetarische dagen en kies resoluut voor kwaliteit (in hoeverre dit te achterhalen valt). Liever één keer om de paar weken een sappige, inlandse steak in plaats van om de drie dagen gepelde biefstuk, dankuwel.

De gevolgen van industriële vleesproductie en –consumptie op onze planeet en onze gezondheid zijn ondertussen al herhaaldelijk door meerdere onafhankelijke, wetenschappelijke bronnen in de verf gezet. Ik had dus ook liever gehad dat die 15 miljoen (en meer!) gebruikt werden om onze landbouwers te helpen met de conversie naar een meer duurzame productie van vlees en groenten. Helaas vrees ik dat, zolang de Jokes het in dit Europa en bij uitbreiding in deze wereld voor het zeggen hebben, niet meer mee te maken. Als ik morgen mocht kiezen tussen mevrouw Schauvliege en Pino uit Sesamstraat om minister van milieu te zijn, was ik nu al aan het sparen om 15 miljoen bij elkaar te harken. Hoeveel affiches van een manshoge, blauwe vogel zou ik daarvoor kunnen laten drukken, denk je?

img_5928

