Bosduif

Een diepe zucht waarbij mijn volledige longinhoud enkel door de neusgaten naar buiten wordt geblazen. Daar begint het mee. Vervolgens tel ik in mijn chaotische hoofd tot tien en probeer ik mij te verschuilen onder het dunne laagje beschaving waarmee ik en de grote meerderheid van de populatie ons dagelijks trachten te camoufleren. Soms lukt dat. Soms lukt dat niet. Wanneer voor de zoveelste keer een zekere Johan T. op mijn eigen tijdlijn komt lullen over de (volgens hem verzonnen) milieu- en klimaatproblematiek, voel ik mij plots meer Alex Agnew dan Wouter Deprez. Wanneer dat soort mensen alweer (!) en onder de zoveelste irrelevante (!) topic komt aanzetten met ‘wetenschappelijke’ artikels van sites waar penisverleningen en UFO-waarnemingen hand in hand gaan met de heiligverklaring van Donald Trump, dan heb ik het even gehad. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, dat klopt, maar heel soms hangen sommige meningen mij gewoon even de keel uit. Mijn excuses daarvoor.

Ik ben geen wetenschapper. Ik weet niet uit eigen onderzoek hoe groot de invloed is van het menselijk gedrag op de klimaatverandering. Dat geef ik graag toe. Maar ik weet wel dat we, naast de meest ontwikkelde en potentieel meest hoopgevende diersoort, ook de vortste, vuilste, smerigste, meest vervuilende bende kuddebeesten zijn die de evolutie ooit heeft voortgebracht. Vergeef het mij dus dat ik, in naam van lijf en leden van mijn en uw nageslacht, af en toe tracht aan te kaarten dat onze water-, lucht-, en algemene levenskwaliteit toch iet of wat te lijden heeft onder onze huidige levensstijl. U mag het daar trouwens gerust oneens mee zijn. Daar heb ik geen enkel probleem mee. Alleen hoeft u dat niet onder iedere foto die ik post te komen verkondigen. Wat u op uw tijdlijn plaatst is uw keuze. De mijne kent mijn grenzen. MIJN grenzen. Vrije meningsuiting is immers een beetje als brood strooien voor de vogeltjes; je hoopt op het afwisselende getsjirp van roodborstjes, huismussen, vinken en sijsjes. Alleen moet je quasi altijd vaststellen dat er steeds een lompe bosduif langskomt die de helft van het terras vol schijt.

schermafbeelding-2017-03-03-om-10-46-21

